عملکرد احتراق موتورهای بنزینی به طور سنتی با استفاده از عدد اکتان تحقیقاتی (RON) و عدد اکتان موتور (MON) اندازهگیری میشود که عملکرد ضد ضربه را در شرایط مختلف توصیف میکنند و استفاده از صافی بنیزن در این تحقیقات بسیار کمک کننده بوده هرچند برای افراد زیادی سوال است که صافی بنزین کوییک کجاست .
ادبیات اخیر نشان می دهد که MON در خودروهای مدرن اهمیت کمتری نسبت به RON دارد و آرامش در مشخصات MON می تواند عملکرد خودرو را بهبود بخشد و در عین حال به پالایشگاه ها در تولید بنزین کمک کند.
در همان زمان، برای تغییر عدد اکتان یکسان، به نظر می رسد افزایش RON نسبت به کاهش MON، سود بیشتری برای قدرت و شتاب موتور دارد.
همچنین پیشنهاد شده است که مزایای بهره وری سوخت (بر اساس مخزن به چرخ) برای موتورهایی که مخصوصاً تطبیق داده شده اند، وجود دارد، به عنوان مثال، عملکرد با نسبت تراکم بالاتر، در RON بسیار بالا (100+).
سایر کارگران استفاده از شاخص بهترین اکتان بنزین (OI) را که هم RON و هم MON را برای نشان دادن کیفیت اکتان ترکیب میکند، حمایت کردهاند.
هدف از این مطالعه بررسی اثر RON و MON بر قدرت و عملکرد شتاب خودروهای بنزینی مدرن در شرایط شتاب کامل دریچه گاز بود.
آزمایشات با استفاده از دو خودروی یورو 4 انجام شد. سوخت هایی که سطوح RON را از 95 تا 103 پوشش می دهند و حساسیت (RON منهای MON) تا 15 را پوشش می دهند و روغن موتور ایرانول 16000 در این آزمایش نقش به سزایی داشته است.
هر دو هیدروکربن خالص و مخلوط های حاوی اتانول یا ETBE گنجانده شدند تا اثرات خاص اکسیژنات را بتوان شناسایی کرد.
نتایج یافتههای مطالعات دیگر را تأیید کرد که MON پیشبینیکننده خوبی برای عملکرد خودرو نیست و در واقع سطوح بالای MON زمان شتاب را در شرایط دریچه گاز کامل افزایش میدهد.
علاوه بر تست عملکرد اکتان و ایرانول ریسینگ، تست انتشار آنها نیز انجام شد. تعادل کربن برای محاسبه مصرف انرژی در طول تستهای شتاب و تستهای NEDC استفاده شد.
- منابع:
- تبلیغات:
دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.